طرح موضوعی
-
-
تالار گفتگو
-
-
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
نویسنده: فتاحی زاده،فتحیه؛ امینی،فریده؛
مجله: سفینه » تابستان 1393، سال یازدهم - شماره 43 [علمی-ترویجی/ISC]
(25 صفحه - از 73 تا 97)
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
نویسنده: بستانی،قاسم؛ باجی،نصره؛
مجله: سفینه » تابستان 1393، سال یازدهم - شماره 43 [علمی-ترویجی/ISC]
(14 صفحه - از 130 تا 143)
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
نویسنده: رضوی،سید محمد؛ حسینی زاده،اکرم السادات؛
مجله: سفینه » زمستان 1392، سال یازدهم - شماره 41 [علمی-ترویجی/ISC]
(22 صفحه - از 125 تا 146)
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
نویسنده: اخوان مقدم،زهره؛ کاظمی نعمتی،فاطمه؛
مجله: سفینه » زمستان 1392، سال یازدهم - شماره 41 [علمی-ترویجی/ISC]
(27 صفحه - از 98 تا 124)
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
نویسنده: بیابانی اسکویی،محمد؛
مجله: سفینه » پاییز 1392، سال دهم - شماره 40 [علمی-ترویجی]
(24 صفحه - از 119 تا 142)
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
پدیدآورده (ها) : مطهری،سید مصطفی
علوم قرآن و حدیث :: سفینه :: تابستان 1392 ، سال دهم- شماره 39 (علمی-ترویجی)
از 38 تا 62فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
نویسنده: حسینی جلالی،سید محمد رضا؛ فهیمی نژاد،فهیمه؛
مجله: سفینه » تابستان 1392، سال دهم- شماره 39 [علمی-ترویجی]
(20 صفحه - از 63 تا 82)
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
نویسنده: توحیدی،امیر؛ شریف،میرعماد؛
مجله: سفینه » بهار 1392، سال دهم- شماره 38 [علمی-ترویجی]
(32 صفحه - از 15 تا 46)
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
نویسنده: مرعشی،سید حسین؛
مجله: سفینه » بهار 1392، سال دهم- شماره 38 [علمی-ترویجی]
(15 صفحه - از 106 تا 120)
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
نویسنده: مجیدی،حسن؛ شریفان،زینب؛
مجله: سفینه » بهار 1392، سال دهم- شماره 38 [علمی-ترویجی]
(16 صفحه - از 121 تا 136)
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
چکیده: عدهای منکر علم غیب امیرالمؤمنین علیه السلام شدهاند و میگویند: اگر حضرت علم غیب داشت خود به بیان این مطلب میپرداخت و این کلام هم در نهجالبلاغه ذکر میشد. اینان بیان میدارند که در نهجالبلاغه اشارهای به علم غیب امام علیه السلام نشده است. در این مقاله به دو طریق به علم غیب امام براساس نهج البلاغه اشاره شده است: اول روایاتی که به پیشگویی حوادث تاریخی پرداخته است. دوم روایاتی که دلالت دارد امام دارای علوم پیامبر اکرم6 بوده و چون بر اساس آیات قرآن، پیامبر دارای علم غیب هستند، لذا امام هم بدان آگاه است.
محمدرضا شاهرودی، محمدامین تفضّلی
فصلنامه تخصّصى مطالعات قرآن و حديث سفينه
سال یازدهم، شماره 44 «ويژه حدیث»، پاییز 1393، ص 39ـ 52
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
چکیده: مفهوم امامت بر پایه قرآن و روایات، مقام وجوب اطاعت و دارا شدن حق امر و نهی است. برخی عالمان و مفسران شیعه با تأکید بر بعد تشریعی امامت، معنای آن را افتراض طاعت دانستهاند و در مقابل شماری از اندیشمندان بعد تکوینی امامت را برجسته کرده و معنای آن را نوعی تصرف تکوینی در قلوب بندگان خدا و هدایت و ایصال آنان به مطلوب شمردهاند. نگارنده با بررسی تطبیقی مفهوم امامت با تأکید بر دیدگاه دو اندیشمند معاصر ـ یعنی آیةالله جعفر سبحانی به عنوان نماینده دیدگاه نخست و علامه سیدمحمدحسین طباطبایی به عنوان نماینده دیدگاه دوم ـ چنین نتیجه گرفته است که دیدگاه آیةالله سبحانی با ظواهرـ و بلکه با نصوص ـ قرآن و روایات سازگارتر است.
اصغر غلامی، مهدی فرمانیان
فصلنامه تخصّصى مطالعات قرآن و حديث سفينه
سال یازدهم، شماره 44 «ويژه حدیث»، پاییز 1393، ص 53 ـ 68
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
چکیده: محمد بن حسن صفّار و کتاب بصائر الدرجات او جایگاهی مهم در منظومۀ اعتقادی شیعه امامیه به خصوص در مسأله امامت دارد. در این مقاله سعی شده است شخصیت علمی صفّار و نقش او در انتقال معارف اعتقادی بررسی شود. همچنین دو مسألۀ اساسی که راجع به صفّار و کتاب بصائر الدرجات او وجود دارد مورد پژوهش قرار گرفته است. مسأله اول: آیا نویسندۀ کتاب بصائر الدرجات، شخصی به نام محمد بن حسن بن فروخ است و شخصیت دیگری غیر از صفّار است یا اینکه محمدبن الحسن بن فروخ همان محمد بن الحسن صفّار است و یک شخصیت با دو عنوان در کتب رجالی معرفی شده است؟ مسألۀ دوم: آیا کتاب بصائر الدرجات تألیف صفّار است، یا چنانچه ادعا شده نوشتۀ محمد بن یحیی العطار بوده و او به شیوة استخراج، کتاب بصائر سعد بن عبدالله اشعری را با عنوان بصائر الدرجات به نام خودش تدوین نموده است. برای این منظور اساتید و شاگردان مطرح صفّار به اختصار معرفی شدهاند. همچنین میراث مکتوب و میزان اثرگذاری او در انتقال روایات اهل بیت: و نقش او در انتقال میراث مکتوب بررسی شده است.
جعفر رحیمی
فصلنامه تخصّصی مطالعات قرآن و حديث سفينه
سال دوازدهم، شماره 45 «ويژه حدیث»، زمستان 1393، ص81 ـ 114
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0 -
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
فایل: 1میزان پیشروی: 0 از 0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-