طرح موضوعی

  • چکیده: عده‌‌ای منکر علم غیب امیرالمؤمنین علیه السلام  شده‌اند و می‌گویند: اگر حضرت علم غیب داشت خود به بیان‌‌ این مطلب می‌پرداخت و ‌‌این کلام هم در نهج‌البلاغه ذکر می‌شد. اینان بیان می‌دارند که در نهج‌البلاغه اشاره‌‌ای به علم غیب امام  علیه السلام نشده است. در ‌‌این مقاله به دو طریق به علم غیب امام براساس نهج البلاغه اشاره شده است: اول روایاتی که به پیشگویی حوادث تاریخی پرداخته است. دوم روایاتی که دلالت دارد امام دارای علوم پیامبر اکرم6 بوده و چون بر اساس آیات قرآن، پیامبر دارای علم غیب هستند، لذا امام هم بدان آگاه است.

    محمدرضا شاهرودی، محمدامین تفضّلی

    فصلنامه تخصّصى مطالعات قرآن و حديث سفينه

    سال یازدهم، شماره 44 «ويژه حدیث»، پاییز 1393، ص 39ـ 52