فعالیت ها در مودل

سایت: پایگاه اینترنتی ـ پژوهشی علوم اسلامی
درس: یادگیری الکترونیک
کتاب: فعالیت ها در مودل
چاپ توسط: کاربر مهمان
تاریخ: Friday، 17 May 2024، 8:58 AM

1. آزمون

ماژول آزمون اساتید را قادر به طراحی و تعیین آزمون‌هایی متشکل از سؤال‌هایی از انواع چند گزینه‌ای، جورکردنی، جواب کوتاه‌، عددی و جای خالی، نقشه خوانی و غیره می‌کند.

 

استاد می‌تواند اجازه دهد که بتوان چند بار در آزمون شرکت کرد و ترتیب سوال‌های آزمون به‌هم بریزد یا اینکه سوال‌ها به‌طور تصادفی از یک بانک سوال انتخاب شوند. می‌توان برای شرکت در آزمون محدودیت زمانی هم تعیین کرد.

 

هر بار شرکت در آزمون به طور خودکار نمره داده می‌شود (به‌استثنای سوال‌های تشریحی) و این نمره در دفتر نمره ثبت می‌شود.

 

استاد می‌تواند انتخاب کند که چه‌زمانی راهنمایی‌ها، بازخوردها و پاسخ‌های صحیح به شاگردان نمایش داده شوند یا اینکه هر کدام از این موارد نمایش داده شوند یا خیر.

 

از آزمون‌ها می‌توان در موارد زیر استفاده کرد

  • به‌عنوان امتحان درسی
  • به‌عنوان یک آزمون کوچک در انتهای یک موضوع درسی
  • به‌عنوان امتحان آزمایشی با استفاده از سوال‌های امتحان‌های گذشته
  • برای ارائه بازخورد سریع دربارهٔ عملکرد
  • برای خودآزمایی

2. نظرسنجی

نظر سنجی = انتخاب

ماژول فعالیت انتخاب، به اساتید این امکان را می‌دهد که یک سوال بپرسند و چند پاسخ ممکن برای آن فراهم کنند.

 

نتایج انتخاب را می‌توان پس از اینکه شاگردان به سوال پاسخ دادند یا پس از یک تاریخ معین منتشر کرد یا اینکه تصمیم به عدم انتشار آنها گرفت. نتایج منتشر شده می‌تواند شامل نام شاگردان باشد یا اینکه به نحوی منتشر شود که هویت شاگردان ناشناس بماند.

 

یک فعالیت انتخاب می‌تواند در موارد زیر استفاده شود

  •     یک نظرسنجی سریع برای برانگیختن تفکر در مورد یک موضوع
  •     برای سنجش سریع میزان متوجه شدن شاگردان
  •     برای دخیل کردن شاگردان در تصمیم گیری‌ها (مثلا شاگردان بتوانند نظر دهند که درس به کدام مسیر برود)

3. بازخورد

بازخورد

با استفاده از ماژول فعالیت بازخورد اساتید می‌توانند یک پرسشنامه سفارشی بسازند تا با استفاده از سوال‌هایی از انواع مختلف (شامل چندگزینه‌ای، بله/خیر یا متنی) بازخورد شرکت‌کنندگان را جمع‌آوری کنند.

 

پاسخ‌های داده‌شده می‌توانند در صورت تمایل ناشناس باشند. نتایج هم می‌توانند به همهٔ شرکت‌کنندگان یا تنها به اساتید نمایش داده شوند. فعالیت‌های بازخوردی که در صفحهٔ اول سایت باشند می‌توانند توسط کاربرانی که وارد سایت نشده‌اند هم کامل شوند.

 

از فعالیت‌های بازخورد می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد

 

  •     برای ارزیابی دروس، به‌منظور بهبود محتوای درس برای شرکت‌کنندگان آتی
  •     برای اینکه شرکت‌کنندگان بتوانند برای ماژول‌های درسی، رویدادها، ... ثبت‌نام کنند
  •     برای نظرسنجی از بازدیدکنندگان درباره درس‌های موجود، قوانین مدرسه، ...
  •     برای نظرسنجی‌های مربوط به شکایت از تحت تبعیض واقع شدن یا مورد تمسخر قرار گرفتن به این صورت که شاگردان بتوانند به‌طور ناشناس وقایع را گزارش دهند

 

4. بانک اطلاعاتی

با استفاده از ماژول فعالیت پایگاه داده، افراد می‌توانند بانکی از اطلاعات ثبت شده (رکوردهای اطلاعاتی) را ایجاد و نگهداری و در میان داده‌های آن جستجو کنند. قالب و ساختار این اطلاعات توسط استاد به‌عنوان مجموعه‌ای از فیلدها تعریف می‌شود. این فیلدها می‌توانند از نوع مربع‌های قابل انتخاب، دکمه‌های رادیویی، منوهای باز شونده، کادرهای متنی، آدرس‌های اینترنتی، عکس و فایل‌های ارسال شده باشند.

 

چیدمان ظاهری اطلاعات در زمانی که لیست شده‌اند، مشاهده می‌شوند یا در حال ویرایش هستند، همه توسط قالب‌های بانک اطلاعاتی قابل تنظیم هستند. بانک‌های اطلاعاتی می‌توانند به صورت مجموعه‌های آماده بین درس‌ها به اشتراک گذاشته شوند. همچنین اساتید می‌توانند داده‌های بانک اطلاعاتی را به فایل صادر و از فایل وارد کنند.

 

اگر فیلتر پیونددهی خودکار بانک اطلاعاتی فعال باشد، هرگاه که کلمات یا عبارت‌های موجود در بانک اطلاعاتی در جایی از درس به کار رفته باشند، آن کلمات یا عبارت‌ها به طور خودکار به رکورد مربوطه در بانک اطلاعاتی پیوند خواهند شد.

 

استاد می‌تواند نظر دادن در مورد اطلاعات موجود در بانک را فعال کند. همچنین اطلاعات موجود در بانک می‌توانند توسط استاد یا شاگردان (ارزشیابی همکلاسان از کار یکدیگر) امتیاز دهی شوند. امتیازها می‌توانند جمع‌آوری شوند تا یک نمره نهایی را تشکیل دهند که در دفتر نمره ثبت شود.

 

بانک‌های اطلاعاتی کاربردهای بسیاری دارند، مانند

  •     یک مجموعه حاصل از کار مشارکتی شامل پیوندهای وب، کتاب‌ها، نقدهای صورت گرفته در مورد کتاب‌ها، مجلات علمی و غیره
  •     برای نمایش دادن عکس‌های گرفته شده، پوسترهای طراحی شده، وب‌گاه‌های ساخته شده یا شعرهای نوشته شده توسط شاگردان به منظور دریافت نظر و نقد سایر همکلاسی‌ها

 

5. تالار گفتگو

فعالیت« تالار گفتگو» امکان بحث و گفتگوی غیر هم‌زمان (بحث‌هایی که در طی مدت زمانی طولانی صورت می‌گیرند) را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند.

 

انواع مختلفی تالار گفتگو وجود دارند که می‌توانید آنها را انتخاب کنید، مانند یک تالار معمولی که هر کسی می‌تواند در هر زمانی یک مباحثه جدید در آن شروع کند؛ تالاری که هر کدام از شاگردان می‌توانند فقط یک مباحثه در آن شروع کنند؛ یا یک تالار پرسش و پاسخ که شاگردان باید اول خودشان مطلبی را در تالار بیان کنند تا بتوانند مطالب بیان شده توسط سایرین را مشاهده کنند. استاد می‌تواند اجازه دهد که شاگردان به مطالبی که در تالار بیان می‌کنند فایل‌هایی را ضمیمه بکنند. اگر فایل‌های ضمیمه از نوع فایل‌های تصویری باشند، مستقیما در داخل مطلب بیان شده نمایش داده می‌شوند.

 

شرکت کنندگان می‌توانند در تالارهای گفتگو مشترک شوند تا از مطرح شدن مطالب جدید در تالار با خبر شوند. استاد می‌تواند مشترک شدن را اختیاری یا اجباری کند یا آن را بر روی حالت خودکار قرار دهد و یا اینکه کلا مشترک شدن در تالار را غیر فعال کند. اگر لازم باشد، می‌توان جلوی شاگردان را گرفت تا نتوانند بیشتر از تعداد معینی مطلب در یک مدت زمانی مشخص در تالار بیان کنند؛ این کار می‌تواند جلوی افراد را بگیرد تا نتوانند بحث را به سلطه خود درآورند.

 

مطالب طرح شده در تالار می‌توانند توسط استاد یا شاگردان (ارزشیابی همکلاسان از کار یکدیگر) امتیازدهی شوند. امتیازها می‌توانند جمع‌آوری شوند تا یک نمره نهایی را تشکیل دهند که در دفتر نمره ثبت شود.

 

تالارهای گفتگو کاربردهای زیادی دارند، مانند

 

  •     یک محل اجتماعی برای شاگردان تا با یکدیگر آشنا شوند
  •     برای اعلانات درس (با استفاده از یک تالار اعلانات که اشتراک در آن اجباری است)
  •     برای بحث در مورد محتوا یا منابع مطالعاتی درس
  •     برای ادامه دادن موضوعی که قبلا به صورت حضوری مطرح شده است
  •     برای بحث‌های مخصوص اساتید (با استفاده از یک تالار پنهان)
  •     یک مرکز مشاوره که در آن اساتید و شاگردان می‌توانند مشاوره بدهند
  •     یک محل پشتیبانی خصوصی برای ارتباط شاگرد-استادی خصوصی (با استفاده از یک تالار گفتگو با گروه‌های جداگانه و به طوری که یک شاگرد عضو هر گروه باشد)
  •     برای فعالیت‌های ترویجی، مثلا «بازی‌های فکری» برای شاگردان تا فکر کنند و راه حل‌هایی را پیشنهاد دهند

 

6. تکلیف

ماژول فعالیت تکلیف به یک استاد این امکان را می‌دهد تا وظایفی را بر عهده شاگردان بگذارد، کارهای انجام شده را جمع آوری کند و در نهایت نمره و بازخورد خود را در اختیار شاگردان بگذارد.

 

شاگردان می‌توانند هر گونه محتوای دیجیتالی (فایل) مانند اسناد متنی، صفحه‌های گسترده، تصاویر، یا کلیپ‌های صوتی و تصویری را تحویل دهند. همچنین به جای این کار (یا به علاوهٔ این کار) می‌توان یک ویرایشگر متنی در اختیار شاگرد قرار داد و از او خواست که پاسخ تکلیف را مستقیما توسط آن وارد کند. از ماژول تکلیف همچنین می‌توان برای یادآوری تکالیفی که شاگردان باید در «دنیای واقعی» و به صورت آفلاین انجام دهند (مانند کارهای هنری) استفاده کرد که در این صورت نیازی به هیچگونه محتوای دیجیتالی نخواهد بود.

 

هنگام مرور تکالیف، اساتید می‌توانند بازخوردشان را در قالب نظر بنویسند و یا به صورت فایل‌های شامل تکلیف تصحیح شده/نمره داده شده شاگرد، فایل صوتی شامل صحبت ضبط شده استاد در مورد تکلیف تحویل داده شده یا ... ارسال کنند. تکالیف می‌توانند با استفاده از یک مقیاس عددی یا قراردادی یا یک شیوه نمره دهی پیشرفته مانند یک روبریک نمره دهی شوند. نمره‌های نهایی در دفتر نمره ثبت خواهند شد.

 

تکلیف ماژول فعالیت تکلیف به یک استاد این امکان را می‌دهد تا وظایفی را بر عهده شاگردان بگذارد، کارهای انجام شده را جمع آوری کند و در نهایت نمره و بازخورد خود را در اختیار شاگردان بگذارد.   شاگردان می‌توانند هر گونه محتوای دیجیتالی (فایل) مانند اسناد متنی، صفحه‌های گسترده، تصاویر، یا کلیپ‌های صوتی و تصویری را تحویل دهند. همچنین به جای این کار (یا به علاوهٔ این کار) می‌توان یک ویرایشگر متنی در اختیار شاگرد قرار داد و از او خواست که پاسخ تکلیف را مستقیما توسط آن وارد کند. از ماژول تکلیف همچنین می‌توان برای یادآوری تکالیفی که شاگردان باید در «دنیای واقعی» و به صورت آفلاین انجام دهند (مانند کارهای هنری) استفاده کرد که در این صورت نیازی به هیچگونه محتوای دیجیتالی نخواهد بود.   هنگام مرور تکالیف، اساتید می‌توانند بازخوردشان را در قالب نظر بنویسند و یا به صورت فایل‌های شامل تکلیف تصحیح شده/نمره داده شده شاگرد، فایل صوتی شامل صحبت ضبط شده استاد در مورد تکلیف تحویل داده شده یا ... ارسال کنند. تکالیف می‌توانند با استفاده از یک مقیاس عددی یا قراردادی یا یک شیوه نمره دهی پیشرفته مانند یک روبریک نمره دهی شوند. نمره‌های نهایی در دفتر نمره ثبت خواهند شد.  

7. چت متنی

چت متنی

ماژول فعالیت چت امکان داشتن یک بحث و گفتگوی متنی هم‌زمان را برای شرکت کنندگان فراهم می‌کند.

 

چت می‌تواند فعالیتی باشد که در زمان خاصی انجام می‌شود و به پایان می‌رسد یا اینکه می‌تواند هر روز یا هر هفته در زمان معینی تکرار شود. جلسات چت ذخیره می‌شوند و می‌توانند به گونه‌ای در دسترس قرار داده شوند که توسط همه یا فقط کسانی که مجوز دیدن جلسات ذخیره شده چت را دارند قابل مشاهده باشند.

 

چت‌ها به خصوص در مواقعی که گروه چت کننده قادر به ملاقات حضوری نباشند مفید هستند. مواقعی مانند

 

  • برگزاری جلسات منظم بین شاگردانی که در دوره‌های غیر حضوری شرکت کرده‌اند تا بتوانند تجربیاتشان را با کسانی که هم‌درسشان هستند ولی در محل‌های مختلفی هستند به اشتراک بگذارند
  • شاگردی که به طور موقت امکان حضور در کلاس را نداشته است با استاد خود چت کند تا دروس عقب مانده‌اش را جبران کند
  • شاگردانی که در خارج از محیط آموزشی در حال کارآموزی هستند دور هم جمع شوند تا در مورد تجربیاتشان با یکدیگر و با استادشان گفتگو کنند
  • کودکان کم سن‌تر عصرها در خانه از چت به عنوان یک آشنایی کنترل شده (تحت نظارت) به دنیای شبکه اجتماعی استفاده کنند
  • یک جلسه پرسش و پاسخ با یک سخنران مهمان در محلی دیگر
  • جلسات آمادگی برای امتحان که در آنها استاد یا سایر شاگردان نمونه سوال‌هایی را مطرح می‌کنند

 

8. ارزیابی درس

ماژول ارزیابی، چند نوع ابزار مطالعاتی برای ارزیابی یادگیری و ایجاد انگیزه برای آن در محیط‌های مجازی فراهم می‌کند. اساتید می‌توانند از این ابزارها برای جمع‌آوری اطلاعاتی که به آن‌ها در آشنا شدن با کلاسشان کمک می‌کند استفاده کنند و نتایج را روی تدریسشان منعکس کنند.

 

توجه داشته باشید که سؤالات ابزار ارزیابی از پیش تعین‌شده هستند. اساتیدی که می‌خواهند نظرسنجی مورد نظر خودشان را بسازند، می‌توانند از ماژول فعالیت «بازخورد» استفاده کنند.

 

با استفاده از ماژول فعالیت کارگاه می‌توان کار شاگردان را جمع‌آوری و مرور کرد و از آنها خواست که کار همدیگر را ارزیابی کنند.

 

شاگردان می‌توانند هر محتوای دیجیتالی (فایل) مانند فایل‌های متنی وُرد یا فایل صفحه‌گستردهٔ اکسل را تحویل دهند و حتی می‌توانند با استفاده از ویرایشگر متنی مودل به‌طور مستقیم متن خود را وارد کنند.

 

کارهای تحویل داده شده با استفاده از یک فرم ارزیابی چندمعیاره که توسط استاد تعریف شده است ارزیابی می‌شوند. فرآیند ارزیابی هم‌شاگردی‌ها و شناخت فرم ارزیابی را با استفاده از نمونه‌کارهای تحویل داده شده همراه با نمونه‌ارزیابی مرجع که توسط استاد فراهم شده اند می‌توان از پیش تمرین کرد. از شاگردان خواسته می‌شود که کار یک یا چند نفر از هم‌کلاسی‌های خود را ارزیابی کنند. در صورت لزوم کارهای تحویل‌داده‌شده و ارزیابی‌های صورت‌گرفته می‌توانند ناشناس باشند.

 

شاگردان در یک فعالیت کارگاه دو نمرهٔ مجزا کسب می‌کنند: یک نمره برای کاری که تحویل داده‌اند و یک نمره برای ارزیابی‌هایی که روی کار هم‌شاگردی‌هایشان انجام داده‌اند. هر دو نمره در دفتر نمره ثبت می‌شود.

9. کارگاه

با استفاده از ماژول فعالیت کارگاه می‌توان کار شاگردان را جمع‌آوری و مرور کرد و از آنها خواست که کار همدیگر را ارزیابی کنند.

شاگردان می‌توانند هر محتوای دیجیتالی (فایل) مانند فایل‌های متنی وُرد یا فایل صفحه‌گستردهٔ اکسل را تحویل دهند و حتی می‌توانند با استفاده از ویرایشگر متنی مودل به‌طور مستقیم متن خود را وارد کنند.

کارهای تحویل داده شده با استفاده از یک فرم ارزیابی چندمعیاره که توسط استاد تعریف شده است ارزیابی می‌شوند. فرآیند ارزیابی هم‌شاگردی‌ها و شناخت فرم ارزیابی را با استفاده از نمونه‌کارهای تحویل داده شده همراه با نمونه‌ارزیابی مرجع که توسط استاد فراهم شده اند می‌توان از پیش تمرین کرد. از شاگردان خواسته می‌شود که کار یک یا چند نفر از هم‌کلاسی‌های خود را ارزیابی کنند. در صورت لزوم کارهای تحویل‌داده‌شده و ارزیابی‌های صورت‌گرفته می‌توانند ناشناس باشند.

شاگردان در یک فعالیت کارگاه دو نمرهٔ مجزا کسب می‌کنند: یک نمره برای کاری که تحویل داده‌اند و یک نمره برای ارزیابی‌هایی که روی کار هم‌شاگردی‌هایشان انجام داده‌اند. هر دو نمره در دفتر نمره ثبت می‌شود.

10. واژه نامه

ماژول فعالیت واژه‌نامه امکان ایجاد و نگهداری لیستی از تعاریف (مانند یک لغت‌نامه)، یا جمع‌آوری و سازماندهی منابع یا اطلاعات را برای شرکت کنندگان فراهم می‌کند.

 

استاد می‌تواند اجازه دهد که بتوان به اصطلاحات داخل واژه‌نامه فایل ضمیمه کرد. تصاویری که ضمیمه اصطلاحات شده باشند در کنار متن اصطلاح نمایش داده می‌شوند. اصطلاحات می‌توانند جستجو شوند یا بر مبنای حروف الفبا، طبقه، تاریخ یا نویسنده‌هایشان لیست شوند. اصطلاح‌ها می‌توانند به طور پیش‌فرض تایید شده باشند یا اینکه نیازمند تایید شدن توسط استاد باشند تا بتوانند توسط همه قابل مشاهده باشند.

 

اگر فیلتر پیوند دهی خودکار واژه‌نامه فعال باشد، هر گاه که اصطلاحات یا عبارت‌های درون واژه‌نامه در جایی از درس به کار روند، آن اصطلاحات و عبارت‌ها به طور خودکار به تعریفشان در واژه‌نامه پیوند خواهند شد.

 

استاد می‌تواند قابلیت نظر دادن در مورد اصطلاحات تعریف شده در واژه‌نامه را فعال کند. همچنین اصطلاحات تعریف شده در واژه‌نامه می‌توانند توسط استاد یا شاگردان (ارزشیابی همکلاسان از کار یکدیگر) امتیاز دهی شوند. امتیازها می‌توانند جمع‌آوری شوند تا یک نمره نهایی را تشکیل دهند که در دفتر نمره ثبت شود.

 

واژه‌نامه‌ها کاربردهای بسیاری دارند، مثلا

  •     یک بانک حاصل از کارمشارکتی از عبارت‌های کلیدی
  •     به عنوان یک محل «آشنایی با شما» که شاگردان جدید نام و معرفی خود را به آن اضافه می‌کنند
  •     به عنوان یک مجموعه «نکات مفید» شامل شیوه‌های مناسب عمل در موضوعات عملی
  •     محل به اشتراک گذاری فیلم‌ها، تصاویر یا فایل‌های صوتی مفید
  •     به عنوان یک مرجع قابل مرور از اصول برای به خاطر سپاری آنها

 

11. ویکی

با استفاده از ماژول فعالیت ویکی، شرکت‌کنندگان می‌توانند با مشارکت یکدیگر مجموعه‌ای از صفحه‌های وب را بسازند و ویرایش کنند. یک ویکی می‌تواند مشارکتی باشد و همه بتوانند در آن مشارکت کنند و آن را ویرایش کنند، یا اینکه فردی باشد و هر کس ویکی مخصوص به خود که تنها توسط خودش قابل ویرایش است را داشته باشد.

 

تاریخچه‌ای از نسخه‌های قدیمی هر یک از صفحه‌های ویکی (همراه با ویرایش‌هایی که هر کدام از شرکت‌کنندگان انجام داده‌اند) نگهداری می‌شود.

 

ویکی‌ها کاربردهای متعددی دارند، مانند:

  •     برای جزوه‌های درسی گروهی یا راهنماهای مطالعه
  •     برای اعضای هیئت علمی تا با مشارکت هم طرحی از یک کار یا دستورکار جلسه‌ای را برنامه‌ریزی کنند
  •     برای شاگردان تا با مشارکت هم یک کتاب آنلاین بنویسند، محتوای موضوعی که توسط مربی تعیین‌شده‌است را بسازند
  •     برای اینکه با مشارکت هم قصه‌ای بنویسند یا شعری بسرایند به این صورت که هر شرکت‌کننده یک خط یا یک بیت را بنویسد
  •     به‌عنوان یک ژورنال شخصی برای یادداشت‌های امتحان (با استفاده از ویکی شخصی)