3. حضرت زهرا سلام الله علیها

3.13. مصحف حضرت زهرا سلام الله علیها

حدیث اول: ابوبصیر از امام باقر (علیه‌السّلام) در مورد مصحف فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) سوال نموده که آن حضرت فرمودند: خداوند آن را بعد از رحلت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بر فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) نازل نمود و قرآن در آن نیست. در دو جلد از زبرجد (یاقوت )است و ورقهایش از در سفید است و در آن اخبار گذشته و آینده تا روز قیامت است. در آن خبر آسمانها و ملائکه و تعداد ایشان و غیر ایشان است و خبر تعداد و نام مخلوقات مرسل و غیر مرسل است و کسانی که به سوی ایشان فرستاده شده اند، می‌باشد. اسامی تکذیب کنندگان و ایمان آورندگان به ایشان است. اسامی جمیع مومنین و کافرین تا روز قیامت در آن ثبت شده است. همچنین شهرهای شرق و غرب عالم را توصیف نموده و تعداد مؤمنین و کافرین و ویژگیهای هر تکذیب کننده‌ای در آن است. از گذشتگان در آن سخن آمده و از طاغوتهای ایشان که به حکومت رسیده و مدت حکومت ایشان در جمیع دوران نیز تعیین شده. صفات و تعداد اهل بهشت و اسامی ایشان و نیز اهل جهنم نیز در آن است. محتوای علم قرآن و تورات و انجیل و زبور به همان صورتی که نازل شده‌اند در آن است.

هنگامی که خداوند خواست تا آن را بر فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) نازل کند، جبرئیل و میکائیل و اسرافیل را مامور این کار نمود که در نیمه شب جمعه رخ داد در حالی که فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) در حال نماز بود و بعد از اینکه نمازش تمام شد به او سلام کردند و گفتند: سلام (خداوند)بر تو سلام می‌فرستد و مصحف را بر دامن او نهادند و او نیز فرمود: سلام مخصوص خداوند است و از اوست و به سوی اوست و بر شما‌ای فرستادگان خدا سلام باد. سپس فرشتگان به آسمان عروج کرده و فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) بعد از نماز صبح تا ظهر مشغول خواندن آن مصحف شد تا اینکه به آخرش رسید. و یقینا اطاعت از فاطمه (سلام‌الله‌علیهم) برتمام مخلوقات الهی از جن و انس و وحوش و انبیاء و ملائکه واجب است. پس از این مصحف به امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) و از ایشان به امام حسن (علیه‌السّلام) و سپس به امام حسین (علیه‌السّلام) و سپس به ما رسید تا اینکه نزد صاحب امر برسد. ابوبصیر فرمود: این علم بسیاری است. امام (علیه‌السّلام) فرمود: تمام این مطالب از ورق اول بود و از ورق دوم هیچ مطلبی نگفتم!.

دلائل الامامة، محمد بن جریر طبری، ص۲۷ و ۲۸

حدیث دوم: ابوعبيده از امام صادق عليه السلام روايت مي‌كند. بعد از فوت رسول خدا صلي الله عليه و آله، زهرا عليهاالسلام بسيار اندوهگين و بي تاب بود. از اين رو جبرييل هر روز تا هنگام شهادتش به نزد او مي‌آمد و او را تسليت مي‌داد و از جايگاه رسول صلي الله عليه و آله و آن چه بر ذريه ي او خواهد گذشت و اخبار آينده او را با خبر مي‌كرد. علي عليه السلام هم آنها را در صحيفه اي كه به مصحف فاطمه عليهاالسلام معروف است مي‌نوشت.

الكافي، ج ۱، ص ۲۴۱

 بحارالانوار، ج ۴۳، ص۷۹ و ۱۹۴ و ۱۵۶.

حدیث سوم: امام رضا (ع) وقتي علامت و نشانه‌هاي امام معصوم را شمارش كرد فرمود: «و يكون عنده مصحف فاطمة (س) »مصحف فاطمه (س) در نزد او از نشانه‌هاي امامت مي‌باشد.

بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۱۱۷

https://islamiccourse.net/