3. حضرت زهرا سلام الله علیها

3.19. کودکان شیعه که قبل از بلوغ از دنیا رفته اند حضرت زهرا سلام الله علیها تربیت میفرمایند

حدیث اول: در تفسیر قمی: أبی بصیر نقل کرده، امام صادق علیه السلام در تفسیر این سخن خداوند: «وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُمْ بِإِیمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ» -. همان - {و کسانی که گرویده و فرزندانشان آن‌ها را در ایمان پیروی کرده اند، فرزندانشان را به آنان ملحق خواهیم کرد}،فرمودند: کودکان شیعیان مؤمن ما را فاطمه علیها السلام تربیت می‌کند. این سخن خداوند: «أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ» یعنی در روز قیامت به نزد والدینشان برده می‌شوند. علی بن إبراهیم درباره این سخن خداوند: «وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَیْ ءٍ» گفته است: یعنی از آنان کم نمی کنیم.

باب ۱۳ مجلد ۵ بحارالنوار حدیث ۱

حدیث دوم : در لا یحضره الفقیه: أبی بصیر نقل کرده، امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که یکی از کودکان مؤمنان می‌میرد، ندا دهنده ای در ملکوت آسمان‌ها و زمین ندا می‌دهد که فلانی پسر فلانی مرده است، اگر هر دو والدینش یا یکی از آن‌ها یا یکی از افراد مؤمن خانواده اش پیش از او مرده باشد، کودک را به او می‌دهند تا به او غذا دهد، وگرنه او را به فاطمه علیها السلام می‌سپرند تا ایشان به او غذا دهند، و هنگامی که پدر و مادرش یا یکی از آن دو یا یکی از افراد خانواده اش از راه می‌رسد، کودک را به او بدهند.

باب ۱۳ مجلد ۵ بحارالنوار حدیث ۱۷

حدیث سوم :از پیامبر صلی الله علیه و آله درباره کودکان مشرکان سؤال شد؛ ایشان فرمودند: آن‌ها به صورت پسرانی خادم بهشتیان اند و برای خدمت به اهل بهشت آفریده شده اند.

باب ۱۳ مجلد ۵ بحارالنوار حدیث۶

حدیث چهارم : امام صادق علیه السلام فرمودند: سه گروه هستند که بر آنان احتجاج می‌شود: کر و لال ها، کودکان و کسانی که در فترت [زمان نبودن نبوت] مرده اند؛ برایشان آتشی افروخته می‌شود و به آنان گفته می‌شود که داخل آن شوند، هر که داخل آن شود، آتش برایش سرد و بی خطر می‌شود و هر کس امتناع کند، خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: به هوش باشید که شما را امر کردم و مرا عصیان کردید.

باب ۱۳ مجلد ۵ بحارالنوار حدیث۱۵

https://islamiccourse.net/