15. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

15.20. ه)برخی از آیات قرآن که تاویلشان قیام صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است(ذاریات۲۲وحدید۱۷ولقمان۲۰)

الانوار المضیئه: حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: «کسانی را که خداوند در قرآن مجید مستضعف در زمین خوانده و خواسته است آنها امامان او باشند، ما اهل بیت هستیم. پروردگار عالم مهدی ما را برانگیزد تا اهل بیت را سر بلند کند و دشمنان آنها را سرشکسته و خوار گرداند. » 

و نیز در کتاب مزبور از عبداللَّه بن عباس روایت شده که گفت: «مقصود از آیه: «وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ» -. ذاریات / ۲۲ -، {و روزی شما و آنچه وعده داده شده اید در آسمان است}، ظهور مهدی موعود است. » 

همچنین به همین سند از ابن عباس درباره آیه: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» -. حدید / ۱۷ -، {بدانید که خدا زمین را پس از مرگش زنده می‌گرداند} گفت: «خدا زمین را پس از مردنش با قائم آل محمد آباد می‌کند و منظور از موت زمین، ظلم اهل ممالک است و منظور از«قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیات»، {به راستی آیات [خود] را برای شما روشن گردانیده ایم}، تبیین با حجت از آل محمد است»؛ «لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»، {باشد که بیندیشید. } 

همچنین در کتاب مذکور، امام کاظم علیه السّلام درباره آیه: «وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً» -. لقمان / ۲۰ -، {و نعمت‌های ظاهر و باطن خود را بر شما تمام کرده است} فرمود: «نعمت ظاهری امام ظاهر است و نعمت باطنی امام غایب که جسمش از چشم مردم مخفی است و گنج‌های زمین برای او ظاهر است و هر امر بعیدی برایش نزدیک است. »

باب۵ مجلد۵۱ بحارالانوار حدیث۶۵

https://islamiccourse.net/